LEREN

VOOR GEBRUIK

Een handleiding en kennispagina zodat je maximaal kunt genieten van jouw Wheel-Tec wielen.

BANDENSPANNING

Aandachtspunten

ROAD
Bij een wegband geldt steeds meer dat we een (te) hoge bandenspanning willen voorkomen, dit leidt tot verlies in grip, comfort en controle. Bovendien verhoogt dit - in tegenstelling tot wat veel mensen denken - de rolweerstand. (klik op afbeelding voor uitvergroting)

Road - racefiets bandenspanning advies

GRAVEL
Bij een gravelband is het belangrijk om een zo laag mogelijke bandenspanning aan te houden voor een optimale rijervaring. Hoge bandenspanning leidt tot verlies in grip, comfort en controle. En het verhoogt - in tegenstelling tot wat veel mensen denken - de rolweerstand. (klik op afbeelding voor uitvergroting)

gravel bandenspanning advies

MTB
Bij een MTB band is het belangrijk om een zo laag mogelijke bandenspanning aan te houden voor een optimale rijervaring. Hoge bandenspanning leidt tot verlies in grip, comfort en controle. En het verhoogt - in tegenstelling tot wat veel mensen denken - de rolweerstand. (klik op afbeelding voor uitvergroting)

mtb bandenspanning advies

MONTAGE

Aandachtspunten

bandenmontage-tips-zelf-doen

BANDEN

  • DRAAIRICHTING

    Let op of de band een voorgeschreven draairichting heeft. Meestal staat er een draairichting indicator op de band. 

  • BANDENSPANNING

    Zie voor bandenspanning adviezen de tabel hierboven. Waarschuwing: maximale toelaatbare druk op mtb velgen is 2,5 bar. Op mountainbike banden staat vaak een hogere maximale druk vermeld, echter mag je de maximale drukwaarde van de velg nooit overschrijden (bij twijfel; bel ons).

  • MAAT

    Monteer de juiste maat banden. De gekozen bandbreedte dient in lijn te zijn met de (interne) breedte van je velg. In onze assortimentslijsten vind je per velg een advies voor de ideale bandenmaat. Bandenadvies nodig: bel ons!

  • TUBELESS

    Direct na montage  kan de band nog wat poreus zijn en nog niet 100% luchtdicht. De latex sealant vulling heeft als doel het luchtdicht maken van de band en helpt lekrijden voorkomen. Je kunt het luchtdicht maken bevorderen door meteen met de band te gaan rijden. Tip: schud en stuiter het wiel om het verspreiden van de sealant in de band te bevorderen. Het zogenaamde "zetten" van de band op een erg hoge drukwaarde is potentieel gevaarlijk: houd je altijd aan de maximale drukwaarde van band én velg (dit kan verschillen). Wil je zelf tubeless monteren, bel ons voor tips & tricks. 

  • (PROFIEL) SLIJTAGE

    Vervang je banden tijdig. Let op de profieldiepte en eventuele (droogte)scheurtjes in je banden.

remschijfmontage-tips-zelf-doen

MONTEREN REMSCHIJF

  • DRAAIRICHTING

    1. Monteer de schijf in de juiste richting

  • UITLIJNING

    2. Controleer of remklauw juist uitgelijnd staat met schijf

  • REINIGEN

    3. Ontvet remschijf na montage(!)

  • CONTROLE

    4. Controleer op een correcte remwerking

remblokjes-zelf-doen-dyi

REMBLOKJES

  • REINIGEN

    Reinig en ontvet regelmatig je remblokken, bij zowel schijf -als velgremmen. Dit gelt ook voor de remflanken en remschijven zelf

  • JUISTE REMBLOKJE

    Gebruik de voorgeschreven remblokken. Gebruik bij velgremmen liever geen standaard blokjes. Deze zijn meestal te hard en houden meer vuil vast. 

  • AFSTELLEN

    Velgremmen: stel de blokken af op de juiste hoogte en afstand. Goed vlak op velg,  liefst toe-in.

    Schijfremmen: stel de  rem op de juiste manier af. 

  • CONTROLE

    Op juiste afstelling en werking.

steekas-snelspanner-zelf-doen-onderhoud

STEEKAS/SNELSPANNER

  • ONDERHOUD

    Vet de as en het schroefdraad licht in. Smeer een quickrelease spanner regelmatig op de scharnierpunten. 

  • SLUITING

    Draai een steekas met het juiste aanhaalmoment vast.

    Controleer een snelspanner op een correcte sluiting. 

cassette-hope-zelf-doen

CASSETTE

  • BODY TYPE

    Monteer een passende cassettes, corresponderend met het body type van je achternaaf.

  • SLUITRING

    Draai de cassette sluitring aan met het juiste aanhaalmoment.

  • MONTAGEPASTA

    Breng wat montagepasta aan op de cassettebody en de schroefdraad van de sluitring

  • CHECK

    Controleer of de cassette goed vast staat em of de cassettekransjes elkaar in grootte opvolgen en op gelijke afstand van elkaar staan (spacers).  

  • SMEREN?

    Smeer alleen je ketting (in de schakels), niet je cassette.

VEELGESTELDE VRAGEN

  • Wat is voor mij de ideale bandenspanning?

    Klik hier voor een bandenspanning advies. In de regel geldt dat een lagere bandenspanning gunstiger is voor grip, controle en rolweerstand.

  • Welke bandenbreedte kies ik?

    In onze assortimentslijsten vind je per velgbreedte een advies voor de ideale bandenmaat. Bandenadvies nodig: bel ons!

  • Is een lage bandenspanning niet nadelig?

    Gelukkig niet: dankzij het grotere contactoppervlak tussen de band en de ondergrond nemen grip, comfort en controle toe. En nemen de rolweerstand en de slijtage juist af. 

    Klik hier voor een specifieker bandenspanning advies.

  • Mijn velg is hookless, welke band monteer ik?

    Een hookless velg mag alleen gereden worden met een tubeless ready band. Wil je toch graag met een binnenband rijden, monteer deze dan alleen in een tubeless ready buitenband. 

  • Mijn tubeless band loopt steeds leeg. Wat kan ik daaraan doen?

    Tubeless banden kunnen in het begin nog wat poreus zijn. Controleer of er geen sealant langs het ventiel of de spaakgaten lekt. Controleer in dat geval of het ventiel goed vastgedraaid is en het velgtape correct gemonteerd zit. Nog voldoende sealant in de band? Schud, stuiter en draai het wiel dan zodat de sealant de poreusheid van de band kan verhelpen. 

  • Er zit een gat in mijn tubeless band, en de sealant helpt niet. Wat nu?

    Onderweg: gebruik een DART Tool. Thuis kun je de band van binnenuit repareren met een patch.

  • Hoe onderhoud ik een tubeless band?

    Controleer elke 3 maanden de hoeveelheid en staat van de sealant. Verwijder harde brokken en vul bij indien nodig

Share by: